luni, 2 februarie 2009

Mixul de marketing, o notiune abstracta?

Am fost inspirata de acest titlu cu care firma de training si consultanta in afaceri Picant (www.picant.ro, www.marketingforum.ro ) a lansat azi comunicatul de presa prin care anunta viitorul curs de baze ale marketingului – Marketer Start – 12-13 februarie.
Cunosc stilul Picant si recomand cu incredere celor interesati sa inteleaga elemente de esenta ale marketingului sa se inscrie si sa participe. Chiar merita si timpul si banii.

Eu as recomanda cursul asta Directorilor Generali de firme mici si mijlocii, ai acelor companii care fie nu au department de marketing, fie au insarcinat cu marketingul o persoana abia iesita din facultate sau pe asistenta directorului general, ai firmelor care considera ca marketingul este o cheltuiala mare si nu aduce bani, asa ca e mai bine sa nu se concentreze pe marketing ci sa aiba grija sa faca bani.

As mai recomanda cursul asta si Directorilor de Vanzari, care au senzatia ca sunt separati de marketing sau ca activitatea lor reprezinta de fapt marketingul.

Si as mai inainta o recomandare de a participa la acest curs catre toti cei care au sau conduc firme mici si se confrunta acum cu probleme de vanzare, catre cei care s-au gandit ca merge un anume produs si au intrat in afaceri pe vremea cand piata era foarte dinamica si se faceau bani, au decis sa produca biscuiti sau sa importe pantofi si au deschis o firma… dar in nici un moment nu au facut o analiza de piata si/sau un plan de marketing.

Din pacate nu am incredere totala nici ca absolventii facultatilor de marketing au inteles esenta profesiei lor (si am multiple exemple care sustin neincrederea mea), dar sa luam macar aceasta ipoteza ca fiind reala si sa zicem ca discursul meu este inutil macar pentru cei care au studiat marketingul.

Cred ca firmele au nevoie sa inteleaga ce inseamna marketingul la fel de mult ca si specialistii lor de marketing. Cand zic "firme" ma refer la managementul lor de top si middle.

Este Mixul de Marketing o notiune abstracta? Din pacate pentru enorm de multi oameni de afaceri si chiar pentru un inacceptabil numar de oameni de marketing, mixul intra in zona abstracta, este o notiune teoretica menita sa structureze masa enorma de informatie de specialitate cu care se confrunta si …cam atat.

Analizati mai multe companii din Romania, dar si din lume. In marea majoritate a lor, departamentul sau omul-departament de marketing se ocupa de publicitate, sau mai general, de promovare. Chiar daca se numeste department de comunicare, se ocupa doar de comunicarea promotionala. Rareori am vazut departamente de marketing care se ocupa de produs. (Product/brand managerii din firme de FMCG uneori se ocupa tot de promovare).

In majoritatea companiilor comerciale, de distributie se ocupa directorul general, de comunicarea interna se ocupa doar departamentul de resurse umane, de pret se ocupa tot directorul general, uneori consultand echipa de vanzari. In multe companii marketingul este la cutite cu vanzarile, “ca ce stiu cei de la marketing cum e pe teren, noi avem contact cu oamenii, noi stim” sau “ei stau toata ziua cu desene in fata si aruca sume monstruoase pe reclame, iar noi trebuie sa acoperim sumele prin vanzari”. Unele companii au un PR angajat, dar nu au department de marketing.

Repet: NU TOATE FIRMELE, dar mult prea multe (mai ales locale), din mult prea multe domenii.

Marketingul este definit fie prin vanzari, fie prin publicitate, fie prin comunicare, fie prin plan de marketing (in cel mai bun caz si cand e nevoie de finantare).
Faceti urmatorul sondaj in grupul dumneavoastra de prieteni, de colegi, de specialisti in marketing, de oameni de afaceri.

Intrebati-i: cu ce se ocupa marketingul? Si va rog, intoarceti-va la postul asta si puneti un comentariu cu raspunsurile primite.

Mi-as dori ca tot ce am scris mai sus sa fie gresit. Mi-as dori ca lumea de afaceri sa inteleaga cu ce se mananca marketingul asta… asa vom trece si noi de la faza de a explica elemente de baza inspre a dezbate noi tehnici, tendinte, noi instrumente.

Daca lumea ar intelege mixul de marketing (care este atat de simplu de retinut – produs,pret, distributie, comunicare- si atat de complex in esenta) am putea sa folosim timpul pe care acum il investim in elemenete teoretice de baza spre a eficientiza si creste afacerile noastre prin marketing.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

daca ai o parere, exprima-te