sâmbătă, 6 decembrie 2008

Geniu in Marketing

Cand am cumparat cartea Geniu in Marketing a lui Peter Fisk, ma asteptam sa citesc aceleasi teorii de marketing pe care le gasesc in marea majoritate a cartilor, mai ales ca pe coperta era prezentata recomandarea Profesorului Philip Kotler. Am avut de multe ori surpriza neplacuta ca titlul unei carti sa nu aiba prea mare legatura cu continutul ei. Aici nu este cazul. Din primele capitole sunt prezentate niste metode interesante de analiza si strategie de marketing fiecare in 6 pasi, cu sfaturi legate direct de procesul creativ, ceea ce mi se pare o abordare foarte corecta a metodologiei specifice marketingului. Acestea mi-au dat senzatia ca voi pargurge o carte foarte valoroasa de proceduri de marketing.

Ce m-a incantat si mai mult este ca Peter Fisk chiar prezinta din prima parte motivele pentru care marketingul este o activitate extrem de importanta in orice companie, necesitatea de a fi genial cand ai de-a face cu activitatea de marketing, rezultatele extraordinare pe care marketingul le poate oferi companiei care ii acorda increderea necesara, lipsurile de genialitate care se gasesc in interiorul acestui grup de profesionisti care dezamagesc unoeri prin incapacitatea de a da marketingului rolul necesar in compania in care lucreaza. Fisk spune ca „marketingul a fost intotdeauna o disciplica creatoare, si totusi este surprinzator de conventionala in privinta aplicarii practice”, ca „geniul implica de regula atat inteligenta cat si gandire creatoare” si apoi prezinta cateva insusiri pe care un geniu le are si care ar trebui sa apara si la specialistii in marketing.
Astfel, exista 10 caracteristici ale geniului:
1. Gandirea originala – adoptarea de perspective noi, disecarea problemelor si reformularea lor.
2. Gandirea creatoare – rezolvarea problemelor pornind de la ipoteze ce vor fi confirmate sau infirmate, intreband constant „dar daca...?”
3. Gandirea analitica – a se ocupa de o problema sau idee in toate aspectele ei, bazandu-se pe o logica mentala pura si incercand sa dovedeasca cu argumente fiecare idee.
4. Gandirea bazata pe observatie – o perceptie superioara a ceea ce se intampla, fiind atent la detalii asemenea unui detectiv, caci cele mai multe idei vin in urma observarii, nu a cercetarii
5. Gandirea duala – in paralel, tolerand ambiguitatile aparente si contrariile, facand legaturi intre lucruri aparent diferite.
6. Gandirea holistica – capacitatea de a vedea o problema in context, cu multiplele sale componente
7. Gandirea bazata pe volum – cautarea de multe solutii, nu una singura, depunand un volum de munca incredibil
8. Gandirea pragmatica – in cautarea aplicabilitatii ideilor si solutiilor, in slujba crearii de valoare.
9. Gandirea exprimata vizual – traduce aspectele complexe in imagini, grafice, pentru a le simplifica
10 Gandirea bazata pe convingere – avand o incredere si o fidelitate neclintite pentru crezul propriu care sfideaza conventionalul, avand forta de a fi consecvent. Adoptarea noului se produce lent.

Am prezentat aceste caracteristici, caci ele par a fi cerinte pentru un marketing de calitate.
Profesorul Kotler spunea ca marketingul se invata intr-o zi dar se stapaneste intr-o viata. In complexitatea situatiilor, in exhaustivitatea domeniilor in care se aplica, in nevoia de a jongla cu variabile multiple si de a actiona contra timpului sta valoare unui marketer adevarat. Oricine poate stii marketing, dar nu oricine il poate aplica eficient. Si cum marketingul implica cheltuieli majore, nu ne putem permite sa aruncam banii pe fereastra facand marketing de amatori.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

daca ai o parere, exprima-te