duminică, 23 noiembrie 2008

Votez? Contez?

De obicei da. Cred in faptul ca a vota este un drept la care nu ar trebui sa renunt prin absenta mea de la vot. In teorie acest vot exprima parerea sau preferinta mea. Nu am ratat nici o ocazie de a vota de cand am obtinut dreptul asta la 18 ani, nici macar cand nu eram in tara. Dar pana acum chiar am avut o parere sau o preferinta. Chiar daca am fost dezamagita de comportamentul viitor al unor politicieni pe care i-am votat, la vremea respectiva am mers la vot fie pentru ca am crezut intr-un canditat sau cauza lui, fie pentru ca am crezut ca alternativa ar fi dezastruoasa pentru tara. In orice caz, am considerat ca votul meu conteaza… macar ma exprim prin el.
Acum insa mi se pare cam ciudat. Am intrat pe net special sa vad si eu in ce colegiu sunt si care sunt candidatii. Mai am o saptamana si as vrea sa merg la vot cu o parere. Ei bine, in colegiul meu, atat la senat cat si la camera deputatilor, candideaza niste complet necunoscuti pentru mine.
Acum 4 ani, aveam de ales dintre liste ale partidelor si independenti, citeam listele si cautam personajele pe care vroiam sa le creditez cu incredere. Macar gaseam pe undeva persoanele publice preferate si, chair daca votam partidul, votul meu era dat pentru acel candidat. Acum as vrea sa votez pe cate cineva, doar ca … degeaba vreau, nu candideaza la mine in colegiu.
Ma ingrijoreaza situatia asta. Nu pentru ca nu am pe cine sa votez, dar pentru ca unele persoane ajung in parlament sau rateaza ocazia de a ajunge in parlament din cauza votului unei comunitati reduse. Votul nu mai este reprezentativ pentru intreaga tara. Ma gandeam sa votez un partid anume, caci imi place un candidat al lui care candideaza in alt colegiu. Problema e ca daca pun stampila pe acel partid, si ar obtine majoritatea in colegiul meu, nu as ajuta cu nimic candidatul meu preferat, ci as da sansa unei persoane complet necunoscute.
Solutia mea in momentul de fata este sa nu votez, ca nu as avea ce spune prin vot. Dar sunt frustrata, caci am senzatia ca mi s-a luat acest drept prin limitarea variantelor pe care le am si prin imposibilitatea mea de a ajuta vreun candidat care imi place.
Nici macar dreptul la mobilitate nu il am. Am ocazia sa ma exprim in privinta parlamentului o data la 4 ani. Sincer, m-as urca in masina si m-as duce sa votez in colegiul unde imi place un candidat. Dar nu am dreptul asta. Sunt ingradita in colegiul unde locuiesc, cu variante care nu imi lasa nici un gust.
Speranta mea, daca se mentine sistemul asta, este ca exercitiul sa le dea o lectie politicienilor si acestia sa isi defineasca cu ani inainte colegiile unde vor candida, sa inceapa sa munceasca serios in parlament sau in comunitate daca nu sunt parlamentari si sa se faca cunoscuti in colegiul lor. Cred ca asta ar fi scopul sistmeului uninominal. Sper sa invete repede baietii si fetele care si-au luat-o de data asta.
Pe ce criteriu sa-i aleg pentru mandatul urmator? Dupa culoarea parului sau a cravatei din fotografia afisata la colt de strada?
Imi e ciuda ca nu am motiv sa votez si imi e si mai ciuda ca va castiga cineva pe care nu il cunosc si care nu stiu daca merita sau nu.
Mie, conform domiciliului, mi s-a luat dreptul de a alege.
Oare cati cetateni se afla in aceeasi situatie?
Tu ai pe cine vota? Ai avut noroc ca politicianul preferat sa candideze chiar la tine in colegiu? Sau ti s-a luat si tie acest drept?
Comenteaza! Cred ca merita sa ne exprimam pe tema asta.

Un comentariu:

  1. Pe www.testvot.eu, raspunzi la intrebari si aflii cu ce partid te-ai identifica pe diverse domenii de interes sau per total.
    L-am facut si eu, e foarte interesant. Dar cum ziceam... ce conteaza?

    RăspundețiȘtergere

daca ai o parere, exprima-te