luni, 25 mai 2009

Reprofilarea, reconversia profesionala…

Reprofilarea, reconversia profesionala…Pe timp de criza, multe industrii sau domenii sufera serios. La noi se stie ca Imbiliarele sunt la pamant, industria grea e la pamant, serviciile in general stau prost, cu exceptia telefoniei si serviciilor bancare, si marea majoritate a domeniilor au avut de suferit.

Ce se intampla cand firmele dintr-un domeniu anume se afla in criza? Prima actiune este sa dea oameni afara. Efectul acestei actiuni este ca in piata apar foarte multi specialisti pe o anumita nisa profesionala care nu mai au job, si care nici nu prea mai au cum sa-si gaseasca job in domeniul in care au experienta. Deci la ei in domeniu nu e loc, iar in celelalte domenii nu se poate, caci nu au experienta. Ups…

Pe de alta parte, exista profesii care sunt dependente de o anumita industrie (inginerii contructori, arhitectii, ospatarii, medicii si multe altele) dar exista si profesii care nu depind de o industrie (contabili, secretare, vanzatori, etc). In aceste profesii din urma, oamenii pot schimba domeniul cu usurinta, putand ocupa acelasi post, dar intr-o industrie complet diferita. Sunt unele scoli care formeaza profesionisti fara specialitate. Asta este rau la inceputul carierei, cand absolventii nu au experienta in nimic, ci doar cunostinte teoretice. Dar in conditii de criza le ofera un mare avantaj.

Contabilul face acelasi lucru fie ca lucreaza pentru o firma producatoare de masini, fie ca lucreaza in servicii. Foarte putine lucruri se schimba in sistemul si principiile de lucru, asa ca oamenii se pot adapta practic imediat.

Asa ca recomand tinerilor absolventi de liceu, care vor sa faca o facultate, sa isi aleaga un domeniu care sa le deschida porti si sa le creeze variante, in loc sa isi aleaga o profesie care apoi ii va obliga sa lucreze doar intr-un domeniu. (cu exceptia celor cu vocatie) E mai bines a fii multiprofil de la inceput decat sa trebuiasca sa te reprofilezi.

Si iata inca un lucru pe care il iubesc la marketing. Odata ce stii marketing, poti activa in orice firma. Principiile nu se schimba, structura echipei nu variaza mult, modul de lucru e cam la fel. Tot ceea ce trebuie sa inveti sunt specificitati ale industriei, care ti se explica in prima saptamana de lucru si pentru care gasesti informatii imediat.

Un medic ortoped va avea nevoie de mult timp, chiar ani sa se respecializeze in neurologie. Un marketer in FMCG poate devein marketer in servicii hoteliere in mai putin de o luna si poate incepe lucrul efectiv chiar din prima saptamana. Acelasi lucru se aplica si pentru absolventii de Management, Contabilitate, Informatica, Resurse Umane etc.

Am observant asta la mine si o exprim ca incurajare si pentru altii. Mi-am creat un stil de lucru de-a lungul anilor de practica. Stiu unde sa caut informatia, stiu cum sa o folosesc, stiu cum sa organizez echipa si sa realizez un eveniment. Nu conteaza pentru mine daca este pentru a vinde becuri, aparate de facut apa din aer, un restaurant sau chiar un spital. E drept ca in imobiliare imi va fi mai simplu , caci déjà am baza de date formata si contactele facute. Dar daca trebuie sa organizez o participare la targ cu becuri cu led, credeti ca imi ia mai mult timp decat daca as organiza participarea la targ cu un turn residential? Va spun sigur ca nu. Mai mult, bugetul va arata cam la fel, documentatia va fi cam aceeasi, check-listul va diferi foarte putin. Da-mi un produs sau un serviciu si pot incepe marketingul maine.

Nu-i asa ca e bine sa fii profesionist fara sa fii specialist? Te poti respecializa fara sa te reprofilezi. Asta inseamna ca poti sa intri in orice companie, din orice industrie, oricand si sa faci performanta. Tot ceea ce trebuie sa inveti e doar informatie, nu aptitudini, nu competente.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

daca ai o parere, exprima-te