miercuri, 4 noiembrie 2009

10 metode de a genera idei

Fie ca esti managerul departamentului de marketing sau un manager de top intr-o companie, fie ca ai propria afacere, simti ca esti sau ca poti fi principalul generator de idei de dezvoltare din firma. Indiferent din ce domeniu face parte firma la care lucrezi, ideile bune vin din cam aceleasi surse.
In continuare iti prezint 10 metode sigure de a genera si de a-ti organiza ideile. Pe langa a fi metode prin care iti vin idei bune, sunt si o modalitate de a te organiza- un set de reguli de management personal.
1.CITESTE. Cisteste tot ce iti apare in fata ochilor pe domeniu. Aboneaza-te la revistele din domeniul tau si nu le colectiona ca noi, citeste-le, subliniaza pasajele interesante, rupe articolele pe care le consideri valoroase, pune-le intr-un dosar la care sa te intorci periodic. Dar indiferent ce faci cu materialele, citeste-le! Cisteste e-mailurile care iti vin de la parteneri externi, citeste reviste online. Cand esti curios despre un anume lucru, cauta pe Internet tot ce poti citi pe acea tema. In timp ce citesti, iti vor veni in minte idei. Noteaza acele idei si dezvolta-le in planuri de actiune. Citeste carti. Citeste carti de management, de marketing, de psihologie, de “how to”, carti scrise de celebritati din domeniul tau. Nu stiu daca vei gasi idei pentru afacerea ta in romane politiste sau de dragoste, dar stiu ca dintr-o carte buna de specialitate poti genera cel putin cate o idée la fiecare capitol. Deci Citeste! Cand citesti, tu controlezi informatia pe care o primesti si esti tu acela care filtreaza datele. E mai valoros cititul decat lectia pe care ti-o da un profesor la facultate pe aceeasi tema.
2.DESCHIDE OCHII. Cand faci parte dintr-un domeniu, trebuie sa stii totul despre acel domeniu, si trebuie sa prinzi din aer informatiile. Asa ca deschide ochii si obisnuieste-te sa observi totul in jurul tau, de la panourile publicitare ale concurentei din oras, la comportamentul clientilor tai, de la stirile din ziar care ar putea avea valoare pentru firma ta, la culoarea si desenul de pe masinile din trafic. Activeaza-ti creierul sa observe detalii care te pot ajuta. Am intalnit oameni care treceau zilnic prin centru fara sa observe panourile publicitare cu oferte speciale ale concurentei directe. Deschide ochii, nu te detasa de tot ce sa intampla in jurul tau. Creierul uman are propriul sistem de filtrare a mesajelor din exterior, dar daca te obisnuiesti sa fii atent la o serie de elemente, acestea vor incepe curand sa iti sara in ochi fara sa te mai concentrezi pe asta.
3.FA LISTE. O idee nu vine singura sau in forma minimala. Cand iti vine o idee vei avea imediat tot felul de noi idei legate de cum sa implementezi respectiva idee, cu cine sa vorbesti, o vei vizualiza. Ia pixul si agenda si noteaza tot, asa nu numai ca te asiguri ca nu uiti ideea, dar poti genera un lant de idei noi foarte valoroase. De asemenea, listele in sine sunt generatoare de idei. Fa liste de materiale, liste cu ce ai de facut, liste cu persoanele pe care le intalnesti, liste cu concurentii. Simplul proces de a lista anumite elemente iti va deschide creierul si vei vedea cum iti apar idei noi. Mai mult de atat, listand iti amintesti anumite lucruri pe care le-ai uitat, listant iti structurezi gandurile si eviti sa omiti unele elemente importante, listand eviti redundanta.
4.CERCETEAZA. Cerceteaza in domeniul tau de activitate si mai ales cerceteaza concurenta. Fa-ti o prioritate in a monitoriza ce face concurenta, mai ales ce face in mod public. Structureaza informatia. Fii riguros, foloseste tabele, liste, baze de date, fise si chiar dosare ale fiecarui concurent. Cercetarea nu inseamna doar sa fii interesat de un demeniu, ci este o activitate riguroasa, structurata. Cercetarea inseamna sa sapi cat mai adanc in domeniul de interes, sa strangi toate informatiile pe care le poti gasi. Inseamna sa generezi rapoarte, comparatii, analize, sa evaluezi informatia si mai ales sa tragic concluzii. Cercetarea nu numai ca iti genereaza idei, dar iti si verifica validitatea ideilor. Poate ca primul beneficiu pe care ti-l da cercetarea concurentei este sintagma “pot sa fac si eu asa!” sau “eu pot sa fac asta mai bine”. Cine a spus ca trebuie neaparat sa inovezi? Cine a zis ca trebuie sa inventezi tu roata? Daca concurenta a facut ceva bun, de ce nu ai face si tu? De ce nu ai “fura” idei? Nu te limita la concurenta. Cerceteaza mediul intern al companiei, cerceteaza domeniul in sine, metodele, doctrinele, tehnicile folosite… analizeaza in general orice ti se pare interesant pentru domeniul din care faci parte si invata sa faci si tu la fel ca cei care fac bine, sau sa faci mai bine ceea ce altii fac prost.
5.STUDIAZA totul despre domeniul tau, studiaza mereu, studiaza continuu. Este poate doar un nou termen pentru sfaturile scrise inainte- sa citesti si sa cercetezi, dar nu e de prisos sa il mentionez. Studiaza atat in cadru organizat (sa te intorci la scoala, sa faci un master, un doctorat, etc), dar si pe cont propriu. Perfectioneaza-te. Dezvolta noi abilitati. Daca descoperi ca ai anumite deficiente, rezolva-le. Invata o limba straina, invata un program pe computer nou pe care l-ai putea folosi in munca ta. Fiecare abilitate noua pe care o dezvolti va fi o sursa de a genera idei. Faptul ca vorbesti limba germana, de exemplu, poate genera ideea sa abordezi fimele din Germania si Austria pentru unele parteneriate. Orice om se indreapta de preferinta spre acele zone in care se simte mai confortabil. Cu cat esti mai obisnuit cu mai multe domenii, cu atat aria ta de adresabilitate creste si, evident ideile se inmultesc.
6.FA-TI PRIETENI. De cate ori ai ocazia sa iesi la o cafea cu un prieten, profita de ea. Profita de timpul in care poti discuta, in mod informal, la o bere, la o cafea. Discuta despre orice, asculta parerile celorlalti. Fa-ti cat mai multi prieteni. Povesteste-le despre interesele tale. Prietenii au tendinta sa te sune si sa te anunte despre ce au descoperit ei nou in domeniul tau, doar ca sa stii. Daca un prieten vede reclama unui concurent de-al tau, te va anunta. Prietenii apropiati vor sa ajute, chair daca nu se pricep. Nu refuza ajutorul lor. Ochii odihniti, observa lucruri pe care tu le-ai putea omite. Faptul ca sunt total pe dinafara domeniului tau, ii face observatori buni. Prietenii pot fi furnizori buni de idei.
7.PARTICIPA la targuri si expozitii din domeniu, la evenimente organizate, la traininguri, atat in localitatea sau tara unde lucrezi, dar mai ales la cele internationale. Faptul ca te intalnesti cu participanti la aceeasi piata si vezi ce au mai inventat ei, iti va oferi tie nenumarate idei. Vizita la un targ international este poate mai valoroasa din punctul de vedere al noilor idei decat un an intreg de cercetare la birou. Cand aflii despre un eveniment al domeniului tau, fa tot posibilul sa participi si tu. Chiar daca costa, merita investitia. Pe langa ideile pe care ti le genereaza, toate materialele pe care le poti strange si pe care le vei citi ulterior cu atentie, vor genera alte idei, toate cartile de vizita primite vor fi potentiali parteneri, iar lista beneficiilor personale, dar si profesionale pe care le ai din participarile la evenimente este foarte lunga.
8.CALATORESTE. Fiecare deplasare te scoate din mediul cu care esti deja obisnuit si iti arata o serie de elemente noi. Fiecare cultura pe care o intelegi iti da idei. Calatoriile de afaceri sunt organizate astfel incat sa intri in contact cu domeniul tau de interes pe tot parcursul calatoriei, dar si calatoriile cu scop touristic sunt generatoare de idei profesionale. Oricat de mult te-ai relaxa in vacanta, nu te vei deconecta total de eul tau profesional. Ceea ce intr-o tara este normal, la tine in tara s-ar putea sa fie ceva original, deci strange idei din propriile calatorii. Mai mult de atat, te pot asigura ca fiecare calatorie pe care o faci adauga greutate experietei tale de viata, care te defineste ca om. Gandeste-te cum ai putea face si tu, la tine in firma, ceea ce ai vazut in vacanta.
9.ASOCIAZA-TE, intra in organizatii profesionale, in asociatii caritabile, in grupuri de discutii, etc. A face parte dintr-o organizatie iti da oportunitati de a te intalni cu oameni si a discuta, de a ti se furniza informatii, de a calatori, toate acestea fiind generatoare de idei. Asociatiile, de asemenea, au ca scop dezvoltarea personala a membrilor lor, deci vei avea si beneficiul de a progresa ca persoana si ca profesionist, de a castiga noi aptitudini.
10.IMBUNATATESTE. Cauta mereu sa faci mai bine ceea ce faci. Incearca sa generezi mereu versiunea “New and Improved” a produsului tau. Fii critic si creativ cu produsele companiei tale. Simplifica unele procese, simplica unele produse, infrumuseteaza-le, fa-le mai usor de utilizat, adauga sau elimina din utilizarile produsului. Cauta, pur si simplu, modalitati de a face lucrurile mai bine. Simpla intrebarea “cum ar putea fi mai bine?” este un generator de idei.
Nu trebuie sa retii tot ce ai citit mai sus, doar noteaza-ti cele 10 metode si aplica-le pe toate sau pe rand. Astept sa imi povestesti cate idei ti-au venit si care sunt metodele tale de a genera idei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

daca ai o parere, exprima-te